tirsdag den 9. oktober 2012

Screencast, Google Docs m.m. i fysik

Jeg har netop rettet en stribe fysikrapporter med Screencast-O-Matic. Aftalen var, at hvis kursisterne afleverer på papir, så retter jeg på gammeldags manér. Det var der et par stykker, der gjorde.

Personligt synes jeg godt om den måde at arbejde på. Jeg ville have spurgt kursisterne i dag, hvad de synes om det, men det glemte jeg. Det bliver efter ferien. Med forbehold for kursisternes respons, så tror jeg, at vi bliver ved med at gøre det på denne måde. Næste runde rapporter kommer i november.
Gad vidst, hvor mange der har lyttet mine kommentarer igennem. Men sådan er det jo også med gammeldags rapport-retning.

Jeg har brugt et Google-spørgeskema til at indsamle kursisternes måledata fra et forsøg, hvor de ikke skrev rapport. Dataene havner i et regneark, hvor jeg nemt udfører databehandlingen til forsøget med alle gruppernes data. Det gør det nemt at finde ud af, om de afvigelser, der er fra tabelværdien, skyldes målefejl eller regnefejl. Det kan både kursisterne og jeg godt se det smarte i. Får de et andet resultat end jeg med samme data, så har de regnet forkert et eller andet sted, ellers skal vi diskutere fejlkilder.
Vi kommer nok til at gøre noget lignende igen, men det vil være lidt mere bøvlet med den type forsøg, hvor de samme to fysiske størrelser skal måles med 5-10 forskellige indstillinger af f.eks. en spændingskilde. De fleste af vores kursistforsøg er af den art, og det er ikke til at stille overskueligt op i et Google-spørgeskema, så vidt jeg kan se. Her kan det måske gøres ved, at de fylder data på tabelform i hver sit regneark i et Google-dokument, som jeg har oprettet og delt. Hvis adgangen til de enkelte ark skal styres, kræver det, at de opretter sig som Google-brugere. Jeg har ikke helt gjort op med mig selv, om jeg synes, det er umagen værd. Det må kursisterne være med til at bedømme. Alternativt kunne man bede dem om at maile en Excel-fil.

Vi har også eksperimenteret lidt med Socrative. Langt de fleste har en computer eller smartphone, de kan køre det på, men jeg vil nok mene, at hvis man ønsker svar fra samtlige fremmødte kursister, så vil det kræve en læreradfærd, som passer skidt til min godmodige personlighed. I hvert fald på det hold, jeg har i år. Socrative er skidesmart. Jeg tror, at jeg måske vil tage det op igen den dag, alle er på nettet.

2 kommentarer:

  1. Det var rigtig mange gode erfaringer og ideer. At bruge spørgeskemaet til at indsamle data er jo genialt i visse sammenhænge! Og værktøjerne skal selvfølgelig bruges hvor det giver mening og merværdi i undervisningen.

    Vedr. rettelserne spurgte jeg mine elever til hvordan de gjorde med videorettelserne og ret entydigt sagde de at de så filmen igennem da de jo ikke rigtig kunne skimme ned over dem for at se den afsluttende kommentar (siger også noget om hvordan de tager almindelige rettelser men det tænkte de ikke over!). Dermed fik de alle kommentarerne med :-).

    SvarSlet
  2. Ja, nu har jeg eksperimenteret lidt med delt adgang til et Google-regneark til måledata. Tak til HEF og MEP for at agere kursister. :-)
    Jeg kan oprette et dokument med et ark til hver gruppe, og jeg kan også godt forhindre, at de skriver i andre ark end deres eget. Jeg ville gerne forhindre, at de kan se andre ark end deres eget, men det kan vist ikke lade sig gøre i Google Docs. Så skal hver gruppe have sit eget dokument at skrive i. Jeg tror, det er umagen værd at forsøge dette efter ferien.

    SvarSlet